![](/media/lib/92/n-sala-sadowa-f7fc2c6876b5948adab099f77cd4f191.jpg)
Mocne wsparcie dla Apple'a
4 marca 2016, 13:58Wczoraj upłynął termin zgłaszania się jako amicus curiae w opisywanym przez nas sporze pomiędzy Apple'em a FBI. Apple zyskało wsparcie licznych przedsiębiorstw, a najważniejsze będzie to od Google'a, Microsoftu, Facebooka, Amazona i dziesięciu innych wielkich firm
![](/media/lib/155/n-emocja-af115791b1221b05d3ee5d855731286e.jpg)
Bakterie mikrobiomu wpływają na naszą sferę emocjonalną
5 lipca 2017, 11:24Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles zidentyfikowali bakterie mikrobiomu, które oddziałują na regiony mózgu związane z emocjami i zachowaniem.
![](/media/lib/343/n-biruang-364235eaec1a2c15b12fc69fbce36436.jpg)
Nikt tak dobrze biruanga nie zmałpuje, jak drugi biruang
22 marca 2019, 10:50Biruangi malajskie (Helarctos malayanus), najmniejsze niedźwiedzie świata, umieją precyzyjnie naśladować mimikę pyska innego niedźwiedzia. Jak widać, taka forma komunikacji nie jest domeną wyłącznie naczelnych.
![](/media/lib/409/n-swinkamorska-8ef3ec77766397ac2f1093f9b8437153.jpg)
Świnki morskie udomowiono dwa razy. Badania genetyczne dały zaskakujące wyniki
26 czerwca 2020, 05:36Jak się powszechnie uważa świnki morskie, jedne z najczęściej spotykanych zwierząt domowych na świecie, zostały po raz pierwszy udomowione w Peru. Były ważnym źródłem pożywienia, wykorzystywano je w ceremoniach religijnych, transportowano je i handlowano nimi w całej Ameryce Południowej. Po tysiącach lat, około roku 500, przewieziono je na Karaiby.
![](/media/lib/523/n-slownik-966c606e7069d8b4dabcbaf5dbd65adb.jpg)
Czy kobiety rzeczywiście sprawniej od mężczyzn posługują się językiem?
14 października 2022, 16:00Profesor Marco Hirnstein z Uniwersytetu w Bergen w Norwegii bada, jak czynniki biologiczne, psychologiczne i społeczne wpływają na różnice pomiędzy płciami w zdolnościach poznawczych i jakie mechanizmy neurologiczne leżą u podłoża tych różnic. W przypadku większości zdolności umysłowych różnic takich nie ma lub są pomijalnie małe. Istnieją jednak zadania, w których przeciętnie wyraźnie lepsze są kobiety, a w innych średnio wyraźnie lepsi są mężczyźni, mówi uczony.
Nowe spojrzenie na bunt młodzieńczy
8 września 2006, 17:44Za bunt młodzieńczy odpowiada nie tylko burza hormonalna, ale i poważne zmiany w organizacji mózgu. Do tej pory uważano, że mózg przestaje się rozwijać przed pokwitaniem, ale nowe badania wykazały, iż u nastolatków zachodzą zmiany w obszarach odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji, planowanie oraz świadomość społeczną.
![](/media/lib/25/1207212798_519586-e0345685e17b313587ebf0d830fde7cb.jpeg)
Kryzys piątego roku
3 kwietnia 2008, 08:52Profesor Daniel Kahneman, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie badań z pogranicza ekonomii i psychologii z 2002 roku, twierdzi, że dla kobiet czas zadowolenia z małżeństwa i usankcjonowanego prawnie związku z partnerem trwa ok. 4 lat. Dodatkowo korzyści wynikające z małżeństwa nie równoważą, niestety, kosztów w postaci braku czasu dla przyjaciół i większego obciążenia obowiązkami domowymi.
![](/media/lib/46/gorczyca-c5ecdfc921e0f312869f91a8e1413553.jpg)
Szklarnia na Księżycu
28 marca 2009, 12:19Firma Paragon Space Development, która jest autorem pomieszczeń dla zwierząt i roślin żyjących w warunkach zmniejszonej grawitacji, chce obecnie zaprojektować księżycowe szklarnie. Urządzenia trafią na Srebrny Glob wraz z lądownikiem Odyssey Moon. Na powierzchni ziemskiego satelity mają kiełkować nasiona gorczycy.
![](/media/lib/53/informatyka-6f48958ecd4e1309e8e642f1b0aa2816.jpg)
Technologia czyni szczęśliwszym?
13 maja 2010, 09:30Z badań firmy Trajectory Partnership przeprowadzonych na zlecenie BCS wynika, że istnieje pozytywny związek pomiędzy dostępem do nowoczesnych technologii a poczuciem szczęścia. Badania przeprowadzono na podstawie ankiet wypełnionych przez 35 000 osób z całego świata.
![](/media/lib/64/notatnik-15d967d419bdaa82f1451f875f57f45b.jpg)
Na dwoje babka z podpisem wróżyła
18 marca 2011, 17:57Podpisanie się własnym nazwiskiem przed wejściem do sklepu nasila poczucie tożsamości i zwiększa zaangażowanie, a więc prawdopodobieństwo zakupu u ludzi, którzy identyfikują się z kategorią oferowanych tu produktów. Jeśli ktoś jednak się z nimi nie identyfikuje, podpis doprowadzi do dalszego spadku zainteresowania i motywacji.